A tanyai tanítóskodás emlékezete Lajosmizsén - Interjú a Szeleczki tanító-házaspárral (2007)
Lajosmizsén mindenki ismeri Szeleczki Lászlót és feleségét, Marikát. Több évtizedes pedagógiai pályájuk, munkásságuk példaértékű és sokak számára követendő. Miután együtt élnek majd negyven éve, és együtt tanítottak több évtizedet, nem lehet csak egyikükkel beszélgetést folytatni, kérdéseimre mindketten, egymásnak adva a szót, válaszoltak.
- Laci: Én kirakatrendező voltam a Centrumban, Kecskeméten, összeházasodtunk és egy hónap múlva, 1970-ben kiköltöztünk a Szobrosi iskolába, mert Marika ott kapott szolgálati lakást, ott kezdett tanítani, mint képesítés nélküli nevelő, én pedig bejártam dolgozni Kecskemétre. Aztán megszerettem a gyerekeket, a tanyasi tanítóság hangulatát, és a városban nem kaptuk meg az ígért lakást, így hát felmondtam, és én is elkezdtem tanítani. A bajai tanítóképzőt végeztük el mindketten, előbb Marika, aztán két év csúszással én is. Levelezőn jártunk, mellette tanítottunk, meg még a gyerekek is megszülettek.
- Marika: Összevont osztályok voltak: 1-4. osztály és 5-8.osztály együtt. Sőt, volt olyan tanyai iskola is, amelyikben 1-8 osztály volt összevonva. Kezdetben sok gyerek volt, 30 körüli számban, aztán egyre kevesebb. Úgyhogy mire mi bezártunk, akkorra már alig volt gyerek.
- Laci: A Szarkási iskola volt az utolsó tanyai iskola, 1986-ban zárt be. Addigra már csak hat gyerekkel indult volna. Marikával zárult le Lajomizsén a tanyai iskolák kora, ö volt az utolsó tanyai tanító. Ott laktunk a Szarkásiban, és én meg átjártam a Szobrosiba 1983-ig. De akkor nem voltak ilyen rossz állapotban, hanem nagyon szép iskolák voltak, kerttel, virágokkal, állatokkal. 1983-ban bejöttem a Súry iskolába és megkaptam a 4. c osztályt, Marika meg kinn maradt még három évig tanyán. Akkor még nem kellett félni egész nap egyedül, békés idők voltak.
- Milyen volt az iskola helyzete a településen belül, milyen viszonyban álltak egymással a pedagógusok?
- Marika: Az iskolában
külön volt a belterületi és a tanyai iskoláknak tantestülete. És annak
ellenére, hogy szét voltunk szóródva a külterületen, nagyon nagy volt az
összetartás közöttünk. Átjártunk egymáshoz, sokszor nyolc-tíz kilométereket
gyalogoltunk este, hogy együtt vacsorázzunk vagy beszélgessünk. Nagy gondot
fordított ránk a falu, a benti iskola vezetése, gyakran kijöttek látogatni,
ellenőrizni. És a Pedagógiai Intézet is járt hozzánk, mert fölszereltek minket
magnókkal – a 70-es években! -, és arról tanítottunk a gyerekeknek. Ez úgy
nézett ki, hogy majdnem minden tantárgy fel volt dolgozva magnetofonra. Kaptunk
egy tucat kazettát, egy egész évre szólót, hogy a heti két magnós órára jusson.
Volt magnó, a gyerekeknek fülhallgató, és a magnós padsorban ülve a kazettákhoz
tartozó feladatlapokat dolgoztuk föl. Olyan modern tanítás volt, hogy állítom,
ma nincs olyan az iskolában! Fejhallgatón kapták az utasításokat, és oldották
meg a feladatokat. Rendben, csendben dolgozott harminc gyerek. És ezek a
gyerekek sokkal önállóbbak voltak, mint a maiak.
- Laci: Mindezek
ellenére szinte minden gyerekünk elvégezte a nyolc osztályt, szakmákat
tanultak, és jó néhány diplomás is lett közülük az évtizedek alatt.
A Szarkási iskola épülete 2007-ben |
- Miben volt más a tanyai tanítóskodás, mint a falusi iskolában?
- Marika: Nagy volt a
tanyán az önállóságunk. Hagytak minket élni és dolgozni. Az órákra sokat
készültünk, és volt időnk alaposan átvenni és gyakorolni az anyagot.
Méricskéltünk, daraboltunk, fúrtunk-faragtunk. A gyerekek önállóbak és
motiváltabbak voltak. Ha önálló munka volt, a gyerekre bármit rá lehetett
bízni, megcsinálta. Ha olvasni kellett, olvasott, ha ismételni kellett,
ismételt. Eszébe nem jutott semmi csintalankodás, pedig hát nem ilyen városi
miliőből került ki, mint manapság. Annak szent volt, amit mondtam, és csinálta.
- Laci: Ez azért volt másképp, mert a gyereknek régen megvolt a saját
helye és feladata a családban. Megszokta a napirendet, a munkát. Így könnyebb
volt vele az iskolában jól és sokat dolgozni. És ezáltal valahogy ezek a
gyerekek igényesebbé váltak, szemlátomást fejlődtek. A lehetőségeikhez és
adottságaikhoz képest mindent megtettek, hogy boldoguljanak. Mindennel el volt
látva az iskola, ma pedig elég szegényes egy tanterem, szerintem.
- Milyen példák voltak a családban és régi tanáraitok között, segítettek-e ezek a ti munkátokban?
- Marika: Szüleink
egyszerű emberek voltak. De újság az mindig járt hozzánk, könyvek is akadtak.
És az apám az mindent tudott, akármiről esett szó, mindenhez hozzá tudott
szólni. És én kislányként nem értettem, hogy az én apám az honnan tudhat
mindent? Hát úgy, hogy sokat olvasott.
- Laci: Tanítóink és
tanáraink csodálatosak is voltak. Annyi szeretetet kaptunk tőlük, hogy egyszerűen
mindig volt kedvünk tanulni! Olyan tanáraink voltak, akik még a szüleinket, sőt
egy még a nagyszüleimet is tanította. Én nem voltam jó matekos, de nagyon
szerettem, mert annyira jó volt a tanárom. Módszertanilag nem voltak mások,
mint amiket mi tanultunk később a főiskolán. Mi is ugyanúgy csináltuk, és ahhoz
szoktunk hozzá, hogy a gyereket és a tanítást szeretni kell. Ez nem is lehetett
volna másképp, legalább is nem tudom elképzelni. Mi úgy tanítottunk, ahogy
minket tanítottak.
- Mikor és miért romlott a helyzet, szerintetek?
- Laci: Ez a régi szemlélet, aztán a családok, gyerekek és szülök hozzáállása jó ideig kitartott, és csak a nyolcvanas évek végén kezdett nagyon megváltozni. A rendszerváltás miatt a családok más körülmények közé kerültek, egy részük „öntudatosabb” lett, nem lehetett már a gyermekeit úgy irányítani, ahogy korábban, mert nem hagyta. És ez a mai napig is így van, sajnos. Akkoriban egy tanárnak volt becsülete, megkapta a tiszteletet. A szülök és gyerekek is rendesebbek voltak. Aztán amikor a szülök tehetősebbek lettek, mint a pedagógus, akkor romlott el a helyzet, mert azt mondták, hogy ez beszél nekem? Meg a rendszerváltás után sokan leszegényedtek, és a létbizonytalanság sokat rontott a dolgon. És a gyerekre egyre kevesebb idő és kedv jutott, ez tart a mai napig is. Akkor lett odapányvázva a tévé elé, és innen kezdve a gyereket a tévé, a számítógép, a videó, jobb esetben az iskola neveli.
- Milyen viszony volt a családok és köztetek?
- Laci: Ha baj volt a
gyerekkel az iskolában, még a gyerek haza se ért, már a szülő tudott róla. Ha
nem, akkor azonnal elmentünk hozzájuk, és elmondtuk. Így melegében megoldottuk
az ügyet. Akkor még a tanárnak volt igaza. A tanyavilágban összejártunk, szinte
baráti viszonyba kerültünk a szülőkkel. Például nekünk volt csak kocsink, és ha
valakinek éjszaka beteg lett a gyereke, vagy csak az állata is, hozzánk jöttek
segítséget kérni. Aztán legelőször nekünk volt tévénk. Esténként kilométerekről
jöttek a családok, hogy együtt tévézzenek velünk.
Az ember mindig jóérzéssel ment be, annyi energiát, szeretetet adott az a
munka, hogy szinte nem is fáradtunk el. Mert azonnal volt visszajelzés a gyerekek
és a családok részéről is. Most ez nincs meg.
- Hogyan ünnepeltetek, milyen rendezvényeket tartottatok?
- Laci: Sok mindent
tudtunk csinálni, mindenre volt idő. Rengeteg műsorra, ünnepre készültünk.
Mindenki részt vett az előadásokon, mindenkinek adtunk legalább egy mondatos
szerepet. Minden nap felírtam a szöveget a táblára, elolvastuk, és mire a
szereplésre került a sor, már minden ment. Rengeteg verset tanultunk, minden
reggel idézettel kezdtük a napot. Annyi idézetet a magyar nyelvről, az életről!
Ebből állt később össze az a szerepelni akarás, az igény kialakult. Meg kellett
őket tanítani beszélni, a szavak jelentésére. Egyszer összeírtam, mi helyett
mit mondtak a gyerekek, annyira nem voltak bizonyos szavak jelentésével
tisztában. Fotel helyett fotekli, kefe helyett feke, fénykép helyett fenkép.
Elfogadták, ha valami szép volt, tetszett nekik, még egy szöveg is.
- Marika: Karácsonykor műsorok
voltak, együtt ünnepeltek gyerekek és családok. A téli szünet előtti utolsó
tanítási napon műsort adtunk. A szereplésnél az is hagy legyen már büszke, aki
csak egy sort mondott, mert eljött az anyukája, a mamája, és látta, hogy ő is
ügyes.
- Laci: A gyerekek
mindig játékot akartak karácsonyra. De mi rábeszéltük a szülőket, hogy vegyenek
a gyerekeknek inkább könyvet. És a szülök vették a fáradságot, hogy
beszerezzenek szép könyveket. Az egyik kisfiú kibontotta a csomagot, és
elkezdett sírni, hogy én csak ezt a sz...r könyvet kaptam?
- Marika: Megálltunk,
beszélgettünk. Szilvesztert együtt töltöttünk. Átjöttek olyanok is, akiknek még
gyerekük se járt hozzánk. Igaz, hogy a kacsa megégett a sütőben, mert leszakadt
a rács, és lángra kapott a hús, de azért megettük. Divat volt, hogy meghívtak
disznóvágásba, kóstolókat adtak. Vagy többször elhívtak minket esküvőkre, ezek
szép élmények. Családtagként kezeltek minket. Mert az egész tanyai iskola és
környéke egy nagy család volt.
- Nagy szeretettel beszéltek a régi időkről. Miért olyan szépek az emlékek?
- Laci: A tanyai
iskola régen olyan volt, mint egy művelődési ház. Filmvetítések, műsorok
voltak. Előadásokat szerveztek az embereknek. Emlékszem, egyszer a Kisjuhász
Zoli bácsi állatorvos arról beszélt az embereknek, hogy kell higiénikusan
tehenet fejni. És mondta, hogy bizony emberek, még az is előfordult, hogy a
sz…r belecsöppent a tejbe! Erre megszólalt egy néni, hogy az még hogy
belecsöppent, de nem is jó ízű! Majd leestek az emberek a székről, úgy
nevettek. Mer tömve volt az osztály emberrel, ilyen előadásokon.
- Marika: Egymásra
voltunk utalva. A tanító nem csak tanított. Nem úgy volt, hogy fenn a tanító és
lenn valahol a szülő, hanem egymás mellett voltak, egyenrangú felekként. Mégis
tiszteltek, udvariasak voltak velünk, de mi is velük. Még a nevünket is olyan
kedvesen mondták, hogy más nem tudná úgy mondani azt se, hogy miniszter úr. És
majdnem könnyekig hatódtunk. Ha elszabadultak a malacaim, befogták nekem, mert
nem voltam otthon. Ilyen szomszédaink voltak. De mi is segítettünk nekik, amibe
csak tudtunk: gázt, kenyeret vittünk nekik.
- Van-e jövője a tanyai életnek?
- Marika: Lehet, hogy nincs. De nem lenne szabad megszüntetni a tanyai életmódot. A tanyák romosak, alig laknak a tanyavilágban. Senki se gazdálkodik, jóformán. Pedig annyira értékes emberek voltak a régi tanyaiak! Az ős-tanyai emberek, ezt hozzá kell tennem. Azok annyi mindenhez értettek, azok tudorok voltak, állítom!
A Szeleczki házaspár boldog és kiegyensúlyozott életet él. Szeretet veszi Őket körül, megbecsüléssel vannak egymás iránt. Személyükben két kiváló embert tisztelhetünk, akik környezetüknek csak szeretetet és harmóniát sugároznak. Éljenek még nagyon hosszú ideig így!
Az oldalunkon szereplő gyűjtések, írások, képek, kutatási anyagok további felhasználása csak írásbeli engedélyünkkel lehetséges.