"Orbánka" - avagy az örkényi Szent Orbán-képről (örkényi gyűjtés)

 

"Az Orbánkárú annyit tudok mondani, hogy az Orbán a szöllőnek a védőszentje. És a gazdák itt, akik vótak valamikó, a század elejin emeeték. Azé, hogy a szöllőnek a védőszentje a Szent Orbán. Valamikó az a főd a Sponga családé vót. Itt sok Sponga van.
És aztán annyira lé vót robbanva, hogy tető nem vót rajta, vakolat léverődve, a kép nem látszott, és én elmöntem mindönkihöz, akinek erre fődje vót akkó – olyan ’83-’84-be löhetött ez -, eemöntem mindönkihöz, hogy adjanak bele legalább 100 forintot, hogy mögvögyük a hozzá való cementöt, meszetöt, cserepet, mindön. És a báttyám, Juhász István mög is csináta.
Magát a képet 1600-é festötte mög itten égy asztalos, a Károlyi József – vagy János? -, mer a régi kép olyan rozsdás vót má, hogy nem látszott sémmi. Annyit kért, de elég jó mögcsináta.

És akkó fölújítottuk. És akkó én bemöntem a parókiára, hogy ott hátha van valami léirat, hogy égyáltalán ki építötte, mikó építötte, de nem tudtak sémmit mondani. Pedig akartam kirakni égy léírást, amire rárakom, hogy mikó épűt, de nem tudták.

 


 

Na most azt tunni köll, hogy ez itt, ahun szélös az utca, ez még itt belterület vót. És ennek a határán állt Orbánka. Úgy hítták itt ezt a területöt, hogy Öregszöllők. A nagyanyámnak vót itt legelősző szölleje, aztán az ideadta nekünk ’47-be, és az építött rá égy szoba-konyhát. Sajt két kezükkee verték ki a vályogot. A falu szélin, arra léntebb vót égy agyagos-gödrös, Kirakodónak nevezték. Mindönki ott verte a vályogot.
Ez a terület itt valamikó nagy szöllő vót, mög egész Örkény, a betonon túl is, azt a részt Kűvágóknak nevezték, a Járások, a Cédulások, az Újszöllő, ezek mind szöllők vótak. És ez ott csak égy düllőút vót, éppen hogy égy lovaskocsivaa ee tudtak mönni.Mikó mink ide kőtöztünk, nem gondozta sénki, virágot sé hordtak rá. Csak mostanába má, az új tulajdonos."

(2014)


Megjegyzések:

1. A Szent Orbán-kép Örkényen az Árpád utca 28. számú ház előtt áll.
2. Amikor a nénit az "Orbánról" faggattam, közölte, hogy arról nem hajlandó nyilatkozni. Mondtam, hogy az utcában álló képről van csak szó, akkor megenyhült... 


  

Az oldalunkon szereplő gyűjtések, írások, képek, kutatási anyagok további felhasználása csak írásbeli engedélyünkkel lehetséges.

 

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Govorkovics Anna: "Az a világ még jó volt, nagyon szerettem..." (ladánybenei gyűjtés)

A tanyai tanítóskodás emlékezete Lajosmizsén - Interjú a Szeleczki tanító-házaspárral (2007)

Fekete Istvánné Bóta Katalin: A kerekegyházi Liszicsán család emlékezete (ladánybenei gyűjtés)

Adalékok a Duna-Tisza-csatorna történetéhez